הקשר בין אימון גופני לבריאות נפשית

מבוא:

אימון גופני ובריאות נפשית קשורים באופן מהותי, ויוצרים קשר סימביוטי שהוכר ונחקר במשך עשרות שנים. פעילות גופנית ידועה זה מכבר בשל היתרונות הגופניים הרבים שלה, אך מחקרים עדכניים שופכים אור על ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לה על הרווחה הנפשית. בין אם מדובר בחדר כושר, עיסוק בספורט או פשוט יציאה לטיול, פעילות גופנית סדירה הוכחה כבעלת השפעה חיובית יוצאת דופן על הבריאות הנפשית. שמי זיו אייל ואני משמש כפסיכולוג רחובות ב"סדנה", במאמר זה אחקור את הקשר רב  העוצמה בין אימון גופני לרווחה נפשית ואדגיש את הדרכים שבהן פעילות גופנית יכולה להיות כלי בעל חשיבות רבה לשיפור הבריאות הנפשית.

 

שחרור של כימיקלים לשיפור מצב הרוח:

הגוף כיוצר תרופות לשיפור מצב הרוח: עיסוק באימון גופני גורם לשחרור אנדורפינים, המכונה לעתים קרובות הכימיקלים הטבעיים של הגוף "להרגשה  טובה". אנדורפינים פועלים כמעבירים (טרנסמיטורים) עצביים, מפחיתים את תפיסת הכאב ומעוררים תחושות של אופוריה ורווחה. כימיקלים אלה לא רק עוזרים להקל על מתח, חרדה ודיכאון, אלא גם תורמים להגברת ההערכה העצמית ולהגברת מצב הרוח הכללי. פעילות גופנית סדירה אף נקשרה לניהול ולמניעה לטווח ארוך של הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה.

 

הפחתת מתח והרגעה:

מתח הוא היבט נפוץ בחיים המודרניים, ולסטרס כרוני עלולות להיות השפעות מזיקות על בריאות הנפש. אימון גופני מספק מוצא להפגת מתחים, ומאפשר לאנשים לתעל את האנרגיה שלהם למשהו חיובי. פעילות גופנית מסייעת להפחית את רמות הורמוני הלחץ, כגון קורטיזול, ובו זמנית מעודדת את ייצור האנדורפינים. בנוסף, פעילות גופנית מקדמת הרפיה על ידי העלאת טמפרטורת הגוף, מה שיכול להוביל לדפוסי שינה טובים יותר ולתחושת רוגע רבה יותר.

 

תפקוד קוגניטיבי משופר:

אימון גופני לא רק מועיל לבריאות הנפשית במונחים של רווחה רגשית אלא גם בעל השפעה עמוקה על התפקוד הקוגניטיבי ואף על מבנה המוח. מחקרים הראו שפעילות גופנית סדירה משפרת את הזיכרון, טווח הקשב והביצועים הקוגניטיביים הכוללים. נוירולוגים מאמינים כי הדבר נובע מזרימת הדם המוגברת ואספקת החמצן למוח, הממריצה את הצמיחה של נוירונים חדשים ומחזקת קשרים עצביים קיימים. כתוצאה מכך, אנשים העוסקים באימון גופני חווים לעתים קרובות מיקוד משופר, יכולות טובות יותר לפתרון בעיות ושיפור הבהירות נפשית.

 

חיזוק הביטחון העצמי ודימוי הגוף:

אנו כפסיכולוגים רחובות של "הסדנה"- יודעים שעצם תחושת העצמיות שלנו נובעת במידה רבה מהגוף.  ביטחון עצמי ירוד ודימוי עצמי נמוך עלולים להשפיע באופן משמעותי על בריאות הנפש. אימון גופני קבוע מסייע בשיפור דימוי הגוף ומשפר את הביטחון העצמי. כאשר אנשים מגדירים ומשיגים מטרות כושר, הם חווים תחושת הישג ותפיסה משופרת של המראה הפיזי שלהם. פעילות גופנית יכולה גם לעזור לאנשים להרגיש יותר שליטה בגופם, מה שמוביל להגברת הערך העצמי ולדימוי עצמי חיובי.

 

אינטראקציה חברתית ותמיכה:

ספורט מוציא אותך מהבית ומפגיש אותך עם אחרים: צורות רבות של אימון גופני, כמו ספורט קבוצתי או שיעורי כושר קבוצתיים, מספקות הזדמנויות לאינטראקציה ותמיכה חברתית. עיסוק בפעילויות עם אחרים מטפח תחושת שייכות וקישור, שיכולים להקל על תחושות הבדידות והבידוד. ההיבט החברתי של אימון גופני יכול לספק רשת תמיכה ולשמש מקור חשוב למוטיבציה, עידוד ואחריות.

 

מי אנחנו: "הסדנה" -חוגי אמנות ומרכז טיפול פסיכולוגי יצירתי, המאגד הן מורים לאמנות בתחומים שונים, והן פסיכולוגים, פסיכיאטרים ופסיכותרפיסטים- המאמינים שיצירתיות היא מרכיב מרכזי בחיות ובבריאות הנפשית.  אנו רואים ביצירתיות -במובנה הרחב והעמוק ביותר, את מרכזה של היכולת שלנו כבני אדם להתמודד עם המציאות- זו הפנימית וזו החיצונית.  "להיות אותנטי" -כותבת סימון דה בבואר-"פירושו להפוך ליצירתיים ולתבוע בעלות על מי שאנחנו, על האני שלנו, המעוצב באמצעות הבחירות שלנו.". אנו מציעים גם טיפולי נוירופידבק כדרך לעבוד ולתמוך בפלסטיות של המוח וכאפשרות לטיפול קצר מועד.

 

סיכום:

הראיות ברורות: אימון גופני ובריאות נפשית שלובים זה בזה. לפעילות גופנית סדירה יש השפעה עמוקה על הרווחה הנפשית, תורמת להפחתת רמות הלחץ, שיפור מצב הרוח, שיפור התפקוד הקוגניטיבי, חיזוק הביטחון העצמי והגברת האינטראקציה החברתית. שילוב פעילות גופנית בחיי היומיום שלנו יכול להיות כלי רב עוצמה לניהול ומניעת הפרעות בריאות הנפש, כמו גם לקידום רווחה כללית. אז, שרוך את נעלי הספורט שלך, מצא פעילות שאתה נהנה ממנו, וצא למסע לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית שלך. הגוף והנפש שלך יודו לך.

קרדיט תמונה: freepik