הצלת חיים בהישג יד

 

בשנת 2008 נחקק חוק חשוב מאוד: חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים. כיום ניתן למצוא לא מעט מכשירי החייאה או בשמם המקצועי: דפיברילטורים במקומות ציבוריים בכל רחבי הארץ. במקרים רבים ניצלים חיים בזכות המכשירים הללו.

דפיברילטור- במה מדובר?

דפיברילטור הוא מכשיר מתקדם שמאפשר לספק את המענה המהיר, האפקטיבי והטוב ביותר במקרים של דום לב גם ללא הכשרה רפואית. מדי שנה כ8000 אנשים עוברים אירוע לבבי חמור שמהווה סכנת חיים משמעותית ומיידית. לרוב יש צורך להגיש תוך 7 דקות מענה רפואי כלשהי  לאותם אנשים ואם לא, הסיכוי שלהם לשרוד יהיה אפסי. לעומת זאת, אם מטפלים באנשים מעין אלה תוך דקה בטיפול מציל חיים כלשהו, יש יותר מ90 אחוזים שחייו של האדם ינצלו. ממד הזמן הוא קריטי מאוד באירוע לבבי שכן, המטרה היא למנוע נזק בלתי הפיך לתאי המוח במצב של דום לב. כלומר, אם לא מגישים לאדם שלוקה בדום לב עזרה כלשהי כמה שיותר מהר, גם אם הוא נשאר בחיים הוא עלול לסבול מבעיות חמורות מאוד שיפגעו באיכות החיים שלו בצורה ניכרת כתוצאה מכך שלא הגיע חמצן למוח זמן רב.

דפיברילטור

הדפיברילטור הוא מכשיר שמזהה את הסיבה להפרעה בקצב הלב ובמידת הצורך הוא מייצר באופן מידי שוק חשמלי שגורם לחזרה של הלב לפעולה סדירה ובשל זאת גם לחזרה תקינה של זרימת החמצן והדם למוח.

באיזה מקומות חשוב להציב דפיברילטור?

על פי החוק כאמור, יש להציב את המכשיר המדובר שמהווה מכשיר מציל חיים בכל מקום ציבורי שעשוי להכיל 500 בני אדם ומעלה. בין המקומות הללו ניתן למנות: שדות תעופה, קניונים, תחנות רכבה, תיאטראות, אולמות אירועים וגם מקומות עבודה שכמות העובדים בהם עולה על 500. השילוט של המכשיר חייב להיות בולט מאוד שכן, הוא עשוי להציל חיים במקרה חירום.

בחוק המקורי לא נקבע שיש להציב את המכשיר במוס

דות חינוך, אך בשנת 2018 לאחר טרגדיה שגרמה למותו של ילד בן 8 בבית הספר לאחר שלקה בדום הלב, נוספה לחוק תקנה שבהתאם אליה גם בבתי ספר שבהם לומדים 500 ילדים ומעלה יש להציב מכשירים מעין אלה. חשוב מאוד להבין כי על אף שדום לב מזוהה עם אנשים מבוגרים לרוב, ישנם 200 מקרים מדי שנה של אירועי לב בקרב ילדים ונערים עד גיל 18.

למרבה הצער, האכיפה בתחום זה כמעט ולא קיימת וחבל. מדובר על מכשיר מציל חיים של ממש, אשר במקרים רבים הוכח כי יש לו יכולת להציל חיים ולמנוע מאנשים שלוקים באירוע לבבי ללקות בבעיות חמורות מאוד בשל אירוע לבבי שגרם לכך שחמצן ודם לא הגיעו למוח שלהם במשך זמן רב.

חשוב מאוד להציב את המכשיר בכל מקום שדורש זאת ואף במקומות שעל פי החוק אין חובה להציב אותו בהם, אך הם מבינים את החשיבות שבדבר.