איך נשמור על תזונה נכונה?

תזונה בריאה ונכונה היא אבן יסוד לשמירה על הבריאות הגופנית והנפשית. כדי לשמור על תזונה נכונה כדאי לאמץ הרגלים חדשים, לבנות תפריט מותאם אישית הכולל את כל הרכיבים הנחוצים לגוף, לשלב פעילות ספורטיבית ולהפחית סטרס בחיים.

התזונה הנכונה לאדם צריכה לכלול פחמימות, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, שומנים ונוגדי חמצון, את הפחמימות מספקים לגוף בעזרת לחמים, אטריות, תפוחי אדמה ומאכלים נוספים. את החלבונים הגוף מקבל בעיקר מקטניות, בשר ומוצרי חלב, ומינרלים וויטמינים יש בשפע בירקות ובפירות.

המלצות כלליות לתזונה בריאה ונכונה יותר

כיום כבר ידוע שכל אדם זקוק לתזונה מעט שונה ובהתאמה אישית למצבו הרפואי, לגיל ולאנטומיה. יש המלצות לתזונה נכונה המתאימה לכלל האוכלוסייה, וכדאי גם לכם ליישם אותן בתפריט היומי והשבועי שלכם, לדוגמה:

  • הפחיתו את צריכת השומן בכ-20% עד 30%, וכדאי להסיר מהתפריט אוכל מעובד ורווי בשומן, סוכר ונתרן. את הבשר השומני אפשר להחליף בנתחי בשר דל שומן כמו חזה עוף ודגים.
  • שלבו לפחות חמש מנות של ירקות ופירות בתפריט היומי, מומלץ לאכול ירקות בכל ארוחה אך חשוב לבחור ירקות בגוונים שונים.
  • הקפידו על צריכת חלבונים לפי הכמות המומלצת לאדם ליום, אלא אם אתם עוסקים בפעילות גופנית מאומצת.
  • הפחיתו את כמויות המלח באוכל הבא לפיכם, מומלץ להפחית את כמות הנתרן בהדרגה כדי לאפשר לבלוטות הטעם להתרגל לשינוי.
  • הוסיפו לתזונה שלכם תוספי תזונה בהתאם לצורך ולהמלצות של אנשי המקצוע.
  • הקפידו לאכול מאכלים שונים ומגוונים כדי ליהנות מכל ארוחה ולהבטיח אספקה של כל אבות המזון לגוף.
  • כדאי לעבור לארוחות כל 4-3 שעות כדי לשמור על תחושת שובע ולהימנע מרעב הכופה עליכם לאכול כל מה שיש במקרר.
  • הימנעו משתיית משקאות ממותקים, כולל מיצים עם כמות גדולה של סוכר או ממתיק מלאכותי. מומלץ לשתות רק מים, אפשר לשלב בתפריט גם תה צמחים ירוק, כוס עד שתי כוסות קפה ביום, סודה ושייקים בריאים.
  • מומלץ להימנע מאוכל מהיר ומג'אנק פוד ועדיף לאכול רק בבית.

שינוי הדרגתי

חשוב לזכור כי במשך השנים הגוף התרגל למוצרי מזון מעובדים המיוצרים במפעלים, המזון המעובד מכיל כמויות גדולות של נתרן, סוכר ושומנים, המזון המעובד מכיל גם שאריות של חומרי הדברה, רעלנים מסוגים שונים, חומרים משמרים, צבעי טעם וריח כימיים ועוד, לכן הגוף זקוק לתקופה מסוימת כדי להתנקות ולהתרגל לטעמים החדשים.

כדי לשמור על תזונה נכונה ובריאה כדאי לחפש מתכונים קלים ופשוטים להכנה מהאוכל שאתם בדרך כלל קונים לבית, אך כדאי לנצל את ההזדמנות ולרכוש ירקות ופירות אורגניים ללא חומרי הדברה, להזמין מהסופר אוכל בריא יותר וכמובן להגדיל את הירקות בארוחות.

כדאי לחפש מתכונים חדשים באינטרנט כדי לגוון את התפריט וליהנות מכל ארוחה ומכל ביס. כמו כן, רצוי לשנות את הרגלי האכילה ולעבור ל-5 ארוחות ביום, לאכול בלי הפרעה והסחות דעת כמו טלוויזיה, לוותר על חטיפים ולשלב פעילות גופנית.