פציעות הספורט הנפוצות ביותר בקרב ספורטאים

ספורטאים מקצועיים וחובבים עוסקים בפעילות גופנית מאומצת והם חשופים לפציעות שונות. למעשה, כל אדם העוסק בפעילות ספורטיבית יודע כי חלק משגרת חייו כספורטאי הוא חבלות ופציעות גופניות שונות.

יש שני סוגים עיקריים של פציעות ספורט – פציעה כרונית שלרוב מתפתחת בהדרגה עקב עומס יתר באימונים ובתחרויות ובגלל תנועות חוזרות ונשנות של מפרקים שונים בגוף, ויש פציעה אקוטית הנגרמת כתוצאה מטראומה עקב נפילה, התנגשות בספורטאי אחר, שימוש בציוד לא תקין ועוד. מהן פציעות הספורט השכיחות ביותר וכיצד מטפלים בהן? הכנו עבורכם כתבה בנושא פציעות הספורט הנפוצות ביותר בקרב ספורטאים.

שברי מאמץ ונקע בקרסול

אלו שתי פציעות ספורט שכיחות אצל כל הספורטאים, ובעיקר בקרב העוסקים בריצות, אתלטיקה קלה, הנפת משקל, תרגילי קרקע, משחקי כדור (כדורסל, כדורגל, כדורעף, כדוריד) וכו'. שברי מאמץ מתפתחים בהדרגה וניתן להבחין בתסמינים כמו נפיחויות וכאבים ההולכים ומתעצמים עם הזמן, במיוחד אם ממשיכים להתאמן. רבים מהספורטאים סובלים מנקע בקרסול ומבעיות נפוצות נוספות כמו דורבן בעקב, דלקות בגידים, מתיחות ועוד.

יש להקפיד על חימום ממושך ונכון לפני כל אימון ותחרות, להוסיף קושי בהדרגה לאימונים ועל פי תוכנית מקצועית, וחשוב להשתמש בציוד ובמתקנים איכותיים ובטיחותיים.

קרעים בשרירים

קרע בשריר נחשב לפציעת ספורט נפוצה, במיוחד אצל אצנים, שחקני כדור ומתאמנים בחדר כושר. אם לא עובדים נכון עם המכשירים בחדר כושר עלולים לסבול תוך זמן קצר מקרעים וממתיחות בשרירי הגוף, בעיקר בגלל עומס יתר ושימוש לא נכון במתקנים.

כאבי גב ורגליים

ספורטאים רבים מתלוננים על כאבי גב, ברכיים ורגליים, הכאב עשוי להיות חד ולהקרין לאיברים אחרים. כאבים ברגליים ובגב עשויים להעיד על בעיה חמורה כמו דלקת, שבר, פריצת דיסק וכדומה, לכן חשוב לפנות לרופא כדי לעבור אבחון מקצועי ולקבל טיפול בהתאם לצורך. כאבי גב ורגליים יכולים להיגרם גם בגלל עומס יתר באימונים, תנועות לא נכונות, ציוד ספורט לא תקין ועוד.

יש כאבי גב הנובעים בגלל בעיות במפרקי הגוף, התפתחות דלקת, למשל מרפק טניס, מתיחת רצועות, שחיקת סחוס וכו'. כאבי גב ורגליים נחשבים לפציעות ספורט נפוצות בעיקר אצל הרצים למרחק קצר או ארוך, יש לעבור אבחון מקצועי כדי לבדוק את המבנה האנטומי ולהתאים את שיטת הטיפול, כאשר במהלך תוכנית הטיפול מקבלים כלים והנחיות למניעת הפציעה בעתיד, למשל התאמת מדרסים, בחירה נכונה של נעלי ריצה, ריצה על משטחים רכים יותר וכו'.

טיפול מקצועי בפציעות ספורט

ספורטאים חייבים להיות מודעים לגוף שלהם ולתכנן את תוכנית האימונים בהתאמה אישית ובעזרת אנשי מקצוע מנוסים. בכל בעיה ופציעה יש לעבור אבחון מקצועי כדי להתאים טיפול בפציעות ספורט על ידי מומחים, יש פציעות קלות המחייבות מנוחה בלבד אך בפציעות הקשות נדרש שיקום מקצועי הכולל תרגילי פיזיותרפיה ושימוש במכשור מתקדם כמו גלי קול, לייזר ועוד.

 

 

תמונה PEXELS