מהם הנזקים הבריאותיים של השמנת יתר?

השמנת יתר היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי עם דגש על ארצות הברית. גם בישראל המצב מעורר דאגה. מדובר במחלה שלא רק פוגעת בתפקוד היומיומי הרגיל של האדם, אלא גם עלול להוביל למגוון רחב של בעיות ומצבים רפואיים עליהם נדבר בהמשךכדי לקבוע שאדם חולה בהשמנת יתר יש לבצע בדיקת מדדים הנקראת BMI. ברגע שה– BMI מעל 40 או נע בין 35 ל-40 בשילוב מחלות נוספות הנלוות אליה, הוא מוגדר כחולה במחלה. יש מקומות בעולם המגדירים את המחלה כמגיפה והיא נגרמת כתוצאה ממגוון רחב של גורמים כמו תזונה לקויה, גנטיקה, תהליכים סביבתיים, גורמים פסיכוסוציאליים ועוד. ככל שהמחלה מורכבת יותר, הטיפול הופך גם הוא מורכב.

 

הסכנות הכרוכות בהשמנת יתר

  • סוכרתיש שיכנו אותה האחות התאומה של מחלה ההשמנה. מחלה הנמצאת במגמת עליה בעולם כולו. לאנשים עם השמנת יתר סיכוי גבוה יותר לחלות בסוכרת מה שמעלה את ערכי הסוכרים בדם ועלול להיות מצב מסכן חיים.
  • דום נשימה בשינהתופעה זו מכונה הפרעת נשימה חסימתית בזמן השינה. אנשים הסובלים מהבעיה הזו חווים הפסקות נשימה בזמן שהם ישנים בעקבות חסימות שנוצרות בדרכי הנשימה העליונות. אנשים עם משקל עודף נוטים לפתח דום נשימה בשינה, יותר מאשר אנשים עם משקל תקין.
  • מחלות לב וכלי דם כאמור, השמנה מובילה לעלייה ברמות הסוכרים בדם, מה שעלול להוביל להתפתחות של מחלות לב וכלי דם, לעיתים אף להתקף לב.
  • בעיות פוריות השמנה פוגעת בתפקודה של המערכת ההורמונלית הן אצל גברים והן אצל נשים. מחסור או עודף בהורמונים מסוימים עלול לפגוע בתהליך הפריון.
  • יתר לחץ דםלחץ דם גבוה מוגדר כאשר הערבים הם מעל 90/140. מדובר באחת המחלות, השכיחות והמסוכנות. אנשים הסובלים מהשמנת יתר נוטים לפתח יתר לחץ דם
  • בעיות אורטופדיות עודף השומן עלול להוביל למגוון של בעיות אורטופדיות בין אם זה בעיות גב, בעיות בכפות הרגליים וכדומה. הבעיות הללו נוצרות כתוצאה מחוסר איזון במשקל הגוף

 

איך נמנעים מהשמנת יתר?

כדי להימנע מהשמנת יתר יש מגוון רחב של פעולות ודברים שאפשר לעשות. ראשית כל מומלץ להימנע מאכילת ארוחות גדולות. מאוד חשוב לחלק את הארוחות לאורך כל היום ולאכול כל 3-4 שעות. בנוסף, שווה להשקיע באכילת פחמימות מורכבות ומוצרים מחיטה מלאה על פני פחמימות פשוטות. חשוב להימנע מאכילת ממתקים, מוצרי מאפה ולחם לבן, חטיפים, מזונות המכילים כמויות גבוהות של מלח וסוכר. יש לשתות כמה שיותר מים ולהוריד לגמרי מהתפריט משקאות המכילים סוכר. ההמלצות עבור מרבית קבוצות האוכלוסייה הן לשלב כמה שיותר ירקות בתפריט, להגביל את צריכת הפירות ללא יותר משתי מנות פרי ביום, לשלב שומנים בריאים במידה כמו שמן זית, שקדים, אגוזים ואבוקדו. בנוסף, יש להימנע מצריכה של מוצרי חלב למעלה מ-5% שומן ולבחור סוגי בשר רזים שאינם מכילים שומן. מומלץ לשלב פעילות גופנית מתונה כמה פעמים בשבוע כמו הליכה, ריצה קלה, שחיה, אופניים וכדומה.

במידה ואתם נמצאים במשקל עודף אך לא הגעתם למצב של השמנת יתר, שווה להצטרף לתכנית ליווי על ידי תזונאית מקצועית.

 

קרדיט תמונה: freepik