מהי שחייה טיפולית

שחייה מהווה פעילות גופנית בריאה וטובה לגוף, אך מעבר לכך, היא גם מעניקה הנאה רבה. יחד עם זאת, חשוב לדעת שפעילויות שונות במים ובפרט שחייה אינן מהוות רק מקור להנאה ופעילות גופנית, אלא הם אפקטיביים מאוד לטיפול במגוון רחב של מצוקות, בעיקר לילדים אך גם למבוגרים. הורים המעוניינים לסייע לילדים שלהם להתמודד עם קושי כזה או אחר וכן מבוגרים המעוניינים להתמודד עם קושי כזה או אחר, יכולים לבדוק את האופציה של שחייה טיפולית והאם הם יכולים להיתרם ממנה.

שחייה טיפולית – במה מדובר?

שחייה טיפולית היא שחייה בבריכה מיוחדת שהותאמה לצורך ספציפי של ביצוע טיפולים במים. הטיפולים יעילים מאוד לספורטאים אשר מתאוששים מפציעה, לחולים במחלות כרוניות אשר מעוניינים לשפר את איכות החיים שלהם ולחיות בצורה טובה יותר עם המחלה, לילדים שיש להם קשיים התפתחותיים לרבות קשיים פיזיים, מוטוריים, קשיים  ועוד וכן לאנשים אשר סובלים מכאבי גב או כאבים קשים אחרים.

בשל העובדה שהטיפולים המדוברים מתבצעים בבריכה, הרי שאת הבריכה הרלוונטית לטיפולים צריכים להקים באופן מקצועי באמצעות חברה המתמחה בתחום בריכות שכאלה. ישנם סוגים שונים של בריכות טיפוליות השונים זה מזה מבחינת החומר שממנו עשויה הבריכה, מבחינת גודל הבריכה, הצורה שלה והעיצוב שלה.

 

מה צריך לדעת על בריכה הרלוונטית לשחייה טיפולית?

בריכה המשמש כבריכה טיפולית צריכה להכיל מערכות חיוניות התואמות למטרות אלו, לרבות מערכת זרמים ומערכת חימום, כאשר הטמפרטורה האידיאלית לביצוע טיפולים שונים במים היא קצת יותר מ-30 מעלות. לכן, גם בחורף ניתן לקבל טיפולים בבריכה טיפולית שכן היא מחוממת על ידי מערכת חימום לבריכת שחייה היוצרת את הטמפרטורה הרצויה במים.  בדרך כלל תידרש גם הנגשה לנכים בבריכות הללו שכן, מדובר על אחד מקהלי היעד העיקריים של שחייה טיפולית. הבריכה לרוב תוקם בהתאמה אישית ומדויקת לצרכי המקום ולצרי הטיפולים. כמובן שחשוב מאוד לתפעל את הבריכה בצורה שוטפת בהתאם לכל התקנות והנהלים וכן לתחזק אותה בצורה נכונה.

 

כיצד שחייה טיפולית יכולה לסייע?

שחייה טיפולית היא למעשה שילוב בין לימוד שחייה לבין טיפול במים. מדובר על אופציה טיפולית רלוונטית גם לאנשים שאינם יודעים לשחות ומעוניינים לרכוש את המיומנות המדוברות וגם לאנשים שיודעים לשחות אך מעוניינים לשכלל את היכולות שלהם בתחום ולשלוט בסגנונות שחייה נוספים. בכל מקרה, מדובר על פעילות אשר המרכיב העיקרי בה הוא ללא ספק הנאה. ההנאה תורמת ללמידה והופכת אותה ליעילה יותר ועל כן, האדם שמטופל בסוג הטיפול המדובר ירוויח הן בהיבט הלימודי והן בהיבט הטיפולי.

כמובן שמה שחשוב בשחייה טיפולית מלבד בריכת שחייה מתאימה הוא מדריכים מקצועיים. אם מדובר על לימודי שחייה טיפולים המתאימים לילדים יש לבחור מדריכי שחייה בעלי ניסיון גם בתחום העבודה עם בני ובנות הגיל הרך. על המדריכים להיות עם אישיות מתאימה לצורך יצירת קשרים טובים בינם לבין  המטופלים שלהם. ככל שהקשר יהיה טוב יותר כך הטיפול יהיה אפקטיבי יותר.

 

תחזוקה של בריכת שחייה טיפולית

כדי שהבריכה תענה על מטרותיה בצורה הטובה ביותר, יש לתחזק אותה בצורה נכונה. יש לדאוג כי הבריכה תכיל מינון נכון של חומרי טיהור, שהבריכה תכיל משאבה איכותית שמסננת את המים בצורה האידיאלית, על מנת שמערכת החימום בבריכה תהיה יעילה וכן, יש לדאוג לנקות את הבריכה היטב לפני כל שימוש בה וזאת כדי שהיא לא תפגע באופן כלשהו בבריאותם של המטופלים.

קרדיט תמונה: freepik