שמירה על אורח חיים בריא – המשמעות של ויטמינים ומינרלים

חסרים או עודפים תזונתיים עלולים להשפיע על הגוף ובריאותו. כיצד הם נגרמים? איך ניתן לאבחן אותם? כיצד מטפלים? ומתי נתחיל להרגיש בהשפעות של הטיפול? כל הפרטים לפניכם.

חסרים או עודפים תזונתיים עשויים להיגרם מסיבות מגוונות, ביניהן תזונה שאינה מאוזנת, פעילות גופנית אינטנסיבית, עוני, וכתוצר של גיל. גם דיאטות כאסח קיצוניות עשויות להשפיע על איזון הגוף ולפגוע בהרגשה הכללית. במידה וברצונכם לאבחן אם קיים מחסור או עודף בגוף של ויטמינים ומינרלים ניתן לעשות זאת על ידי קבלת ייעוץ רפואי. בהתאם לתלונות ובדיקת ההיסטוריה הרפואית ושגרת יומם של המטופלים הרופא יפנה לביצוע בדיקת דם ו/או לדיאטנית שתבחן את הרגלי האכילה שלכם.

חסרים תזונתיים

חסרים תזונתיים בוויטמינים ומינרלים B12 דורשים התייחסות על מנת שנוכל להשלים את החסר ולהרגיש שיפור במצב הבריאותי.

ברזל

ברזל הוא מינרל חשוב מאוד בגוף שתורם לתהליכים רבים. מחסור בברזל יוביל לתחושת עייפות, סחרחורת, חולשה, כאבי ראש, שינויים במצב הרוח, דיכאון, קושי בביצוע פעילות גופנית, בעיות ריכוז וזיכרון ועוד. כדי לאתר אם ישנו מחסור בברזל יש לבצע בדיקת המוגלובין וברזל בדם. כדי להתמודד עם הבעיה יש להעלות את כמות הברזל שנצרך בתפריט היומי. ברזל מצוי במקורות מן החי ומן הצומח וכדאי להעשיר גם את צריכת ויטמין C במקביל כדי לשפר את ספיגתו בגוף. במקרים קיצוניים מומלץ להיוועץ עם הרופא אם כדאי ליטול ברזל כתוסף תזונה או שתזונה טבעית תספיק.

ויטמין B12

ויטמין B12 מאוד חשוב לתפקוד מערכות הגוף השונות ומחסור בו יבוא לידי ביטוי בתופעות לוואי כגון עייפות, בעיות זיכרון, חולשה, תחושת נמלול באצבעות הידיים והרגליים, תחושה של כבדות, קושי להתאושש לאחר פעילות ספורטיבית, הירדמות של הרגליים ו/או הידיים ועוד. כדי לאבחן אם ישנו מחסור יש לבצע בדיקת דם של וויטמין B12. במידה והערך שנמדד נמוך מהמומלץ יש לשלב יותר מזונות מן החי, שכן במזונות מן הצומח אין כמות מספקת של הויטמין. במידה של חסרים גדולים יש להתייעץ לגבי נטילת תוסף תזונה.

ויטמין D

ויטמיןD  מאוד חשוב לעצמות וחסרונו יכול להוביל לכאבי מפרקים, חולשה כללית, חולשת שרירים, בעיות בשיווי המשקל, בחירת סידן ועוד. בדיקת דם של ויטמין D תאתר אם קיים מחסור, יש לקחת בחשבון כי במקרה זה לא ניטל להשלים את החסר על ידי תזונה או על ידי חשיפה מוגברת לשמש. ברוב המקרים ההמלצה תהיה ליטול תוסף ויטמין D אשר יוביל לשיפור בזמן קצר יחסית.

מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל בעל חשיבות גדולה בתפקודי הגוף השונים והיעדרו יכול להוביל לכיווצי שרירים, טיקים ושרירים קופצים באופן בלתי נשלט, קושי בהתאוששות לאחר אימונים ופעילות ספורטיבית ועוד. כאמור אין בדיקת דם שיכולה לגלות אם ישנו מחסור במגנזיום, ברוב המקרים האבחון יתבצע על ידי תשאול וניתוח תופעות הלוואי מהם סובלים המטופלים. ניתן להעשיר את התפריט במזונות עשירים במגנזיום אך יש לדעת שרק 30% מהמגנזיום ייספג בגוף. במידה והומלץ לעשות זאת יש לקחת במקביל תוסף תזונה, בין אם לפני השינה ובין אם לפני פעילות גופנית.

עודפים תזונתיים

גם לעודף ויטמינים ומינרלים ישנה השפעה ניכרת על הגוף, במקרים מסוימים עודף זה אף יכול לגרום לתחלואים ומחלות. כך למשל עודף ויטמין A יכול לגרום להרעלה, בחילות וכאבי ראש ואף מגביר את הסיכון לסרטן הריאות ולמחלות לב ב- 20%. עודף חומצה פולית עלול לגרום לצמיחתם של פוליפים במעי, ומחקרים מצאו קשר בין עודף בויטמין E לבין סרטן. גם עודף ברזל עלול לגרום לנזקים ולכן מומלץ שלא ליטול תוסף ברזל שלא לצורך.

לסיכום: נטילת ויטמינים ומינרלים במינון הנכון יכולה רק לתרום לבריאות, קל וחומר כשהתזונה מאוזנת. אולם מינון עודף עלול להתגלות כמזיק. לכן לפני שפונים לתוספים או מעשירים את התזונה בויטמין או מינרל כזה או אחר מומלץ לפנות לייעוץ מטעם רופא מומחה או תזונאית.