קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה קבועה בפרק י"א לחוק העונשין ומעוגנת בסעיף 415 לחוק העונשין. העבירה מייחסת למבצע העבירה קבלת דבר באמצעות מעשה מרמה. לשם גיבוש יסודות העבירה על המדינה להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין אותו מצג מרמתי שהוצג לקורבן העבירה ובין קבלת אותו הדבר.

אין חובה להוכיח, כי פעולת המרמה הניבה בהכרח קבלת כל טובת הנאה, אפשר גם שקבלת אמונו של אדם באמצעות אותה מרמה תהווה גם היא קבלת דבר במרמה. ניתן להעמיד אדם לדין בגין קבלת דבר במרמה ובגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות כאשר השוני המהותי בין הסעיפים הוא נסיבות ביצוע העבירה והענישה בצידה.

סעיף 414 לחוק העונשין מגדיר מהי "מרמה":

"טענת עובדה בעניין שבעבר, בהווה או בעתיד, הנטענת בכתב, בעל פה או בהתנהגות, ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת".

הגדרת המרמה על פי החוק היא רחבה ביותר. חוק העונשין מגדיר גם את המונח "לרמות": "להביא אדם במרמה לידי מעשה או מחדל", כלומר, מרמה אשר הובילה אדם לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה מסוים היא עבירה על פי חוק העונשין ובצידה סנקציה פלילית.

ענישה בעבירה של קבלת דבר במרמה

העונש על קבלת דבר במרמה מעוגן בסעיף 415 לחוק העונשין, מחולק לשתי סוגי עבירות ושני עונשים בצידן:

"המקבל דבר במרמה, דינו – מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים."

בסעיף 415 רישא לחוק העונשין נקבע, כי העונש בגין ביצוע עבירה של קבלת דבר במרמה הוא עד 3 שנות מאסר, עבירה מסוג "עוון".

הסיפא של סעיף 415 קובעת עונש מקסימלי של עד 5 שנות מאסר בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות שהיא עבירה מסוג "פשע". בעבירה מסוג פשע יש לכם זכות שייערך שימוע פלילי בעניינכם בו תציגו את טענותיכם ותביאו דבריכם בפני הרשות התובעת, בטרם יוגש כתב אישום.

שימו לב, עבירה של קבלת דבר במרמה היא עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון. מדובר בחוק המאפשר לרשויות האכיפה במדינת ישראל לבצע פעולות קשות כנגד חשודים ונאשמים הכוללים הליכי חילוט בעבירות הלבנת הון אשר עלולים להביא לתפיסה של כלל נכסי חשוד או נאשם ולהביא לקריסתו הכלכלית של אדם או משפחה. היכנסו, לקריאה נוספת על עבירות הלבנת הון וכן על הליכי החילוט לפי חוק הלבנת הון.

מתי יקבע כי מדובר בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות

אין רשימה סגורה של מקרים, ישנם מספר רחב של מקרים אשר יכולים לקבוע כי מדובר בעבירה שנסיבותיה מחמירות כגון, כאשר עבירת קבלת דבר במרמה בוצעה יחד עם עבירה או עבירות אחרות, כגון הפרת אמונים, זיוף ועוד. ביצוע כלפי אדם מוחלש, שכלית או גופנית. תכנון מוקדם של ביצוע העבירה, שיטתיות או תחכום. היקפי כסף גדולים. העבירה בוצעה כלפי מספר רב של אנשים ולא כלפי אדם אחד, אדם שניצל את תפקידו או מעמדו כלפי אדם אחר.

כאמור, ניתן ללמוד על הנסיבות המחמירות לאור כמות המקרים, אורך הזמן על פניו נפרשו העבירות, היקף סכומי הכסף שהתקבלו, וזהות הקורבן. עבירות בנסיבות מחמירות נוגעות בדרך כלל להונאת רשויות המדינה, התחזות לאחר בעל תפקיד (עובד ציבור לדוגמה), קבלת סכומי כסף גדולים במיוחד, שימוש לרעה בתפקיד ציבורי וכיוצ"ב.

בעבירת קבלת דבר במרמה ובמיוחד בעבירות בהן מדובר בנסיבות מחמירות, ענישת בתי המשפט מחמירה ואף מושתת ענישה כלכלית על מבצעי העבירות. יחד עם זאת, ישנה חשיבות רבה לנסיבות המקרה, נסיבותיו של הנאשם, מצבו המשפחתי, עברו הפלילי, תרומתו לחברה ונסיבות נוספות אשר ישליכו על הענישה בכל תיק ותיק.

תביעה אזרחית בעבירות קבלת דבר במרמה

עבירת מרמה עשויה להקים עילה לתביעה אזרחית ולהוביל לקבלת פיצוי בשל ההתנהגות המרמתית והנזקים שנגרמו בעקבותיה. בכל מקרה בו הייתם מעורבים בעבירה של קבלת דבר במרמה, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי צווארון לבן, בעל ידע וניסיון בתחום המשפט הפלילי ובתחומים משיקים, שיעניק לכם ייעוץ משפטי מקצועי ותמונה משפטית מלאה המשקפת את מצבכם כתובעים או כנתבעים, כחשודים, נאשמים או נפגעי עבירה.

בפקודת הנזיקין, סעיף 56 קובע, כי תרמית הינה הצג כוזב של עובדה מתוך ידיעה כי מדובר בכזב או מתוך קלות דעת כאשר למציג אין עניין לברר האם המידע שהציג הוא אמת או כזב. הדין הפלילי עוסק, בין היתר, בענישת העבריין והרתעת הרבים בעוד שהדין האזרחי עוסק בסעד כספי ופיצוי הקורבן עבור הנזקים שנגרמו לו – מדובר בשני מסלולים שונים.

בהליך הפלילי – יוגש כנגד הרמאי כתב אישום על ידי המדינה והוא עלול לשאת בעונש מאסר, כתם על שמו בדמות הרשעה פלילית ואף ענישה כלכלית כגון קנסות.

בהליך האזרחי – נפגע העבירה יכול להגיש תביעה כנגד הרמאי בשל הנזקים שגרם על מנת לקבל פיצוי הולם. הרשעה בעבירה של קבלת דבר במרמה דורשת הוכחת יסוד עובדתי המצביע על קשר ישיר בין הצגת הטענות הכוזבות מצד הנאשם ובין קבלת הדבר מידי המרומה. הפקת רווח באמצעות מעשה מרמה יכולה להיות פרט מוחשי כגון רכוש  או נכס דוגמת בית או רכב, וכן טובת הנאה דוגמת זכייה במשרה או במכרז ואף דברים שאינם מוחשיים כגון מוניטין.

החשיבות בקבלת סיוע משפטי מקצועי בעבירות מרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית, אשר יש לה השלכות גם במישור האזרחי והמסחרי. עורך דין פלילי בעל רקע בעבירות צווארון לבן, בעל רקע וידע בתחומים משפטיים מגוונים יוכל להעניק הגנה משפטית מקיפה תוך פירוט החשיפה הפלילית, האזרחית והמסחרית. נסיבות המקרה ואופן ביצוע העבירה יכולים להוביל לחשיפה במגוון תחומים והצורך בייעוץ משפטי מאת עורך דין מיסים, עורך דין צווארון לבן או עורך דין הלבנת הון, לאור נסיבות ביצוע העבירה.

בכל מקרה בו אתם זקוקים לייצוג משפטי בעבירה של קבלת דבר במרמה, מומלץ לפנות לסיוע משפטי של עורך דין פלילי בעל ידע וניסיון בייצוג בתחום עבירות הצווארון הלבן, במטרה להגיע לתוצאה המשפטית הטובה ביותר עבורכם.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.