להתאמן נכון בחדר כושר – טיפים לאימון בטוח

חדר כושר הוא אחד המקומות האהובים על מי שמעוניין להתאמן על בסיס קבוע במסגרת תומכת עם הרבה אקשן. יש הרבה יתרונות בחדר כושר: מאמנים שמסייעים למתאמן לבנות תוכנית אימונים בהתאם לרמתו הנוכחית ולאן הוא רוצה להגיע, מגוון רחב של מכשירים משוכללים כך שניתן לגוון ולחזק שרירים ואיברי גוף שונים והכל במקום אחד.

בניגוד לאימונים פרטניים, בחדר כושר מתקיימת אינטראקציה עם עוד אנשים כך שחדר הכושר הופך גם להיות מקום חברתי ולא רק עוד משימה שצריך לסמן עליה וי כדי לשמור על הגזרה או הבריאות. אבל חשוב מאוד לדעת כיצד להתאמן על מנת למנוע פציעות ספורט שעשויות לגרום לכאבים, שחיקת סחוס בברכיים ולהוביל במקרים מסוימים אפילו לניתוח החלפת מפרק הברך או הירך.

לפניכם מספר טיפים לאימון בטוח יותר תוך מניעת סיכויים לפציעות ושיפור הביצועים:

פעילות גופנית בהתאמה אישית
ראשית, חשוב לשמור על שגרת אימון על מנת לתת לגוף להתרגל לפעילות. קבעו ימים בהם תבקרו במכון על מנת להתאמן ותנסו לעמוד בהם מבלי לדלג או לוותר לעצמכם. חשוב מאוד לתכנן תוכנית אימון שעובדת בהדרגתיות ולא להעמיס על הגוף באימונים ראשונים. יש לתת לו זמן להתרגל לפעילות ולכן יש לבנות תוכנית הדרגתית ברמות עוצמה שגדלות עם הזמן כשהגוף יכול ליותר. אם תתאמנו "חזק" מדי על ההתחלה יתכן שתסיימו עם כאבי שרירים ואפילו פציעות.

פעולת החימום קריטית מאוד במניעת פציעות ספורט בחדר הכושר ובכלל. חשוב מאוד לחמם ולמתוח את השרירים לפני שמתחילים לעבוד כשיש תרגילי חימום שונים או מכשירים עליהם תוכלו לבצע פעילות חימום מקדימות כהכנה לאימון, שגם הם כמובן חלק מהפעילות, כמו למשל, הליכה מהירה על ההליכון שתורמת בהעלאת הדופק לקראת התרגילים והאימונים הבאים.
כמו כן, חשוב מאוד לשמור על הידרציה ולמנוע התייבשות, כי בפעילות מזיעים ומאבדים נוזלים וכדאי גם לעשות הפסקות שתייה יזומות במהלך האימון בין מכשירים ותרגילים שונים.

הציוד שעושה הבדל גדול
חלק בלתי נפרד מפעילות גופנית נבונה במכון הוא נושא הלבוש וארגון המלתחה לקראת הפעילות. היעדר ציוד מתאים יכול להעלות את הסיכוי לפגיעות פיזיות. חשוב מאוד לבחור נעלי ספורט מותאמות למידה ולכף הרגל המעניקות את התמיכה הנכונה ובלימת זעזועים ובמידת הצורך גם במדרסים תומכים. בגדי ספורט שישמרו על תנועה חופשית ולא ילחצו או יסרבלו את הפעילות וכן מגיני ברכיים למניעת כאבי ברכיים.

הקפדה על הטכניקה
חשוב ללמוד להקשיב לגוף ולדעת מתי להאט או לעצור כדי למנוע עומס ולהיעזר במאמנים במקום על מנת להתייעץ במיוחד אם יש מחלות רקע או קשיים מסוימים שדורשים פעילות מותאמת. יש להקפיד גם על הטכניקה המדויקת בביצוע התרגילים בין אם מדובר בהרמת משקולת בצורה נכונה או בתפעול המכשיר עצמו כדי לא להחליק חלילה או לעשות תנועה שגויה שתעלה לכם ביוקר מהבחינה הבריאותית. המראות בחדר הכושר יכולות לעזור לכם מאוד במשימה כאשר הן משקפות לכם בדיוק כיצד אתם מבצעים את התרגילים.

השקיעו בסיום האימון גם במתיחות וכן חפשו תוכנית אימון שתסייע לכם מכל הבחינות בשילובים הנכונים – איזון, גמישות, כוח וסיבולת, הפעלת קבוצות שונות של שרירים, התמקדות בפלג גוף עליון והתמקדות בפלג גוף תחתון וכל זה בקצב הנכון עבורכם. בסיום האימון דאגו גם להרפיית השרירים ובמידת הכאב בדקו האם כדאי לבצע תרגילים מסוימים להקלה כמו למשל, באמצעות לחיצות עם כדור טניס על נקודות בגב וכדומה.

ניתן לגוון את האימונים בחדר הכושר לפי הצורך גם בשימוש במכשירים שונים. אל תשכחו להתלבש בצורה מותאמת גם מבחינת הטמפרטורה במקום שלא יהיה חם או קר ולהשיג את ההכוונה הנכונה מאנשי המקצוע במקום.

PEXELS